18 t/m 22 september : Mount Kailash - Reisverslag uit Darchen, China van Wil - WaarBenJij.nu 18 t/m 22 september : Mount Kailash - Reisverslag uit Darchen, China van Wil - WaarBenJij.nu

18 t/m 22 september : Mount Kailash

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

23 September 2016 | China, Darchen

18 September : naar Saga.

We vertrekken om 8:15, met 5 graden, vanuit TentCamp naar Saga, een lange rit.
Ja, het was best fris in de tent. Als ontbijt deze ochtend 1 zelfgezochte snicker.
De eerste uren in de bus met een dutje om bij te komen van de bijzondere nacht.
Onderweg stoppen we bij "een Boeddhabeeld" in de rotsen. Natuurlijke erosie en beetje aanleg voor art maken het beeld compleet.

Om 11:30 stoppen we in Old Tingri voor de lunch, best wel trek en lekker.
Omstreeks 13:15 rijden we, via de zuid-route Zhangmu, naar Saga. Onderweg ook stop, op afstand van, mooie Peiku-tso. Prachtig meer en dito foto's.
Ik voel me nu weer uitgerust en prima.
Wat een mooie omgeving en bijzondere natuur op de Tibetaanse hoogvlakte, het dak van de wereld, amazing to be here !

Om 16:20 moeten we noodgedwongen stoppen voor wegwerkzaamheden en reconstructie. Geen aankondiging, geen omleiding, gewoon stoppen.
En niet zo maar een, we moeten zeker vijf uur wachten !!! Erg vervelend maar de groep en lotgenoten accepteert dit "as it is". Tot 15 eerder was de weg nog open, we hebben deze keer dus wat tegenslag in tijd. We zijn geland "als op Mars". Een bijzondere kleine driehoek, midden tussen de bergen.
We gaan uit de bus om te wandelen, kletsen en uiteindelijk een speelkaart te leggen. Om ongeveer 19:45 is nog niet bekend of en wanneer de weg weer open gaat.

De gidsen besluiten om 20:00 toch maar de ander route, linksaf, te nemen. Het is eigenlijk geen keuze, we gaan 30 kilometer omrijden over slechter weg. Na 2,5 uur in de woestijn gereden te hebben, over zeer slechte wasbord-slingerwegen, voelt het of we aankomen bij de etappefinish van Parijs-Dakar. Vol met stof en vermoeid bereiken we ons guest-house. Snel iets eten en om 00:30 in het lekkere warme bed. Deze keer een warme kamer met zij drieën. Wat een middag, welterusten.

19 September : naar Darchen.

Voorlopig de laatste dag in de bus, op weg naar Drachen, de start- en finishplaats van de Kora Mount Kailash ( 6.714 meter ). Een bedevaartwandeling voor de Boeddhistische monniken, rond de Heilige berg. Deze heilige berg mag daarom niet beklommen worden. De wandeling brengt ons hopelijk naar onze top op 5.630 meter.
Vandaag vertrekken we is in de ochtend om 9:15 bij 8 graden, dit voelt zeker niet koud.

In de bus bereid ik me voor hoe vanavond de bagage te gaan splitsen, wat in de back-pack en het overige blijft 3 dagen in de bus. De lijst is gereed en het gewicht even afwachten, niet te veel kilo's.

Onderweg hebben we wederom een mooi landschap met meren in overvloed. Het weer is stralend, onbewolkt en 30 graden in de middag. Het water van de Tibetaanse hoogvlakte zou voldoende zijn om 50% van de wereldbevolking van water te voorzien ! We hebben nog enkele check-points en komen om 20:15 aan in Darchen.
Iedereen is natuurlijk benieuwd naar de inspanningen en resultaten de komende 3 dagen. Het zal zeker niet eenvoudig worden, maar "the spirit" is prima".

20 September : 1e dag van Kora Mount Kailash. ( 4.670 -> 5.080 )

Deze dag is alles nieuw voor me. Trekking, wandelen met een rugzak en gaan !
Bij vertrek in Darchen ben ik, als menig ander groepslid, niet op de hoogte van de afstand, we denken 16 km. We vertrekken, met veel energie, bij het ochtendgloren, een mooie start. Het pad is een goed te belopen rotspad. Na enkele uren, op goed pad, komen we bij 8 km, op de helft zegt de gids. Hierna begint het "vals plat" en wordt de wandeling zwaarder. Vanaf dit punt heb ik deze dag alleen gelopen omdat ieder zijn eigen tempo aanhoud. De inspanning wordt groter, stap voor stap, soms voet voor voet. De zon en temperatuur maken het wel aangenaam maar de ijle lucht dwingt om vaak te stoppen en heel bewust te ademen en "wind / zuurstof" te happen. Er lijkt geen einde aan te komen maar na 7 uur wandelen bereik is fysiek totaal vermoeid de eindbestemming Dira-puk ( 5.080 mtr. ). De afstand was dus 20 km ! Bij aankomst eerste een uur geslapen om goed te rusten. Die avond matig diner, alweer rijst, en vroeg naar bed.

21 September : 2e dag van Kora Mount Kailash. ( 5.080 -> 5.630 -> 4.820 )

We zijn gewaarschuwd door de gidsen, dit wordt de zwaarste dag. Enkelen van de groep besluiten terug te gaan naar Darchen en de trekking niet af te maken.
Volle goede moed begin ik aan de 2e dag, het is net licht en fris. De klim gaat me prima af, ik voel me top ! Op tijd rusten en zuurstof bij-ademen. Stap voor stap, soms voet voor voet wandel ik door, het tempo vasthouden. Mijn vroegere hardlopen, het vele wandelen en mijn mentale wil om deze trekking tot een goed eind te brengen maken dat het, zeker na gisteren, veel beter en dus goed gaat. Na 3,5 uur bereik ik de top Drolma-la ( 5.630 ! ). Wat een ervaring, wat en ijle lucht, wat ben ik blij !
Gelukkig heb ik de laatste 2 dagen wel medicatie genomen tegen hoogteziekte, dit blijkt erg verstandig en totaal geen problemen met hoogte, geen hoofdpijn niet ziek geweest.
Na de top wordt het genieten, plm. 14 km afdalen. Met een mooi basistempo geniet ik van de afdaling met zijn mooie omgeving. Uiteraard de nodige foto's gemaakt, mooi.
Na 7,5 uur en 18 km kom ik aan bij de dagbestemming Zutul-puk. Ik voel me geweldig, deze dag ging veel beter dan gisteren, tijd voor cappuccino ( van Itiliaanse ). Na alweer een maaltijd met rijst en een bezoek aan de Monastry val ik om plm. 21 uur in slaap.

22 September : 3e dag van Kora Mount Kailash. ( 4.820 -> 4.670 )

Lekker uitgeslapen, vandaag maar 14 km afdalen. Er is helaas geen ontbijt en niets te koop, balen. Van enkele groepsleden ontvang ik enkele gedroogde pruimen en een muesli-reep. In een rustige gang ga ik op weg, ik ga de Kora halen. Onderweg nog een Snickers van de gids en alles komt goed.
Het is vandaag bewolkt met een dun zonnetje. Ik geniet van de natuur en heb veel tijd voor foto's. Ook maak ik, na instemming, enkele foto's van Tibetaanse trekkers. De laatste km zijn weer vals plat, hier hou ik dus echt niet van, maar na 4 uur en 14 km bereik ik het geest-house in Darchen, het vertrekpunt 2 dagen geleden.
YES, i did it !!!
De Kora Mount-Kailash is volbracht, de zwaarste sportieve inspanning in mijn leven ( tot nu toe ).

Ik type dit nu vanuit mijn prima bed in Darchen, na goede lunch met frites, het voelt goed, ik ben gezond en geen hoogteziekte.
De komende 3 dagen gaan we, met bezoek aan meren en gletsjer, via 1.500 km met de bus terug naar Lhasa. Hierover later meer.......

Met spirituele groeten, vanaf voet Mount Kailsh, het ga je goed.
Wil

  • 24 September 2016 - 20:58

    Rob En Chantal:

    He Wil een baardje ahahaha. Mooie foto's en mooi verslag schrijf je leuk om te volgen.
    Misschien een noodpakket maken als je weer een berg op gaat hahaha zo zie je maar weer snickers stilt de grote trek.

    Kun je beschrijven wat het ZEN gevoel is als je boven op de berg staat en geniet van de mooie beelden.
    Wat gaat er door je heen. Ben je al bij een monikken klooster geweest?

    gr Rob en Chantal

  • 26 September 2016 - 09:49

    Marina En Bert:

    He Wil mooi om zo je reis te volgen en te zien dat het goed met je gaat. Groetjes Bert Max Zoe en Marina

  • 28 September 2016 - 10:08

    Danny:

    Hoi Wil,

    Wat een ervaring en prestatie. Die heb je toch mooi gered!!
    5630 mtr hoog is wel heftig. Mooie foto's

  • 04 Oktober 2016 - 20:39

    Ans En Ger:

    Fijn om te zien dat je geniet van deze trip. Wat geweldige nieuwe ervaringen doe je op; "once in your liftetime". De foto's geven ook een goed beeld van de omgeving. Geniet van alle moois en serene rust daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Spirituele reis Tibet ( mount Kailash ) en Nepal ( Annapurna ).

Actief sinds 19 Juli 2016
Verslag gelezen: 499
Totaal aantal bezoekers 12933

Voorgaande reizen:

08 September 2016 - 06 November 2016

Spirituele reis Tibet en Nepal.

Landen bezocht: