8 oktober t/m 13 oktober : Annapurna - Reisverslag uit Besi, Nepal van Wil - WaarBenJij.nu 8 oktober t/m 13 oktober : Annapurna - Reisverslag uit Besi, Nepal van Wil - WaarBenJij.nu

8 oktober t/m 13 oktober : Annapurna

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

14 Oktober 2016 | Nepal, Besi

Oktober 8 : start trekking, dag 1 Annapurna ; van Besi Sahar naar Ngadi.

Vandaag een bijzondere dag, dag 1 Annapurna.
De wekker om 5:00 uur, met taxi naar bushalte. Vertrek met vertraging rond 7:00.

Met 40 personen in een bus voor 30 personen. Hutje mutje, ook het middenpad tot bijna bij de chauffeur op schoot. Maar ik had gelukkig, als oudste, een zitplaats. Aankomst omstreeks 10:30 in Besi Sahar, start van de trekking.

Na het aannemen van de rugzak, vanaf het dak van de bus, even zoeken naar de registratie ACAP. ( Bijna) iedere dag registratie, zodat men weet waar je bent.

Hierna vertrek ik, met 2 Poolse studenten, richting Bhulebhul. Met letterlijk enige aanloopprobleempjes hebben we de goede richting, niet onbelangrijk, maar eigenlijk aan de andere kant van de rivier Marsyangdi Nadi. We besluiten door te lopen tot de volgende brug en dan de rivier over te steken naar de locale wandelroute met mooie viewpoints. Tijd voor foto's, veel groene rijstvelden.

Omstreeks 14:00 komen we aan in Bhulbhule. De lodge valt erg tegen en we besluiten, na een lange rustpauze met lunch, door te lopen naar Ngadi, 1/2 uur verderop. Of dit het dorp is verneem ik morgen, men zegt van wel, ik heb mijn twijfels !?

De wandeling vandaag was op en neer. We hebben niet al te veel hoogte gepakt, maar wel een erg mooie omgeving in het groen.
Weer even wennen met plm. 14 kg aan gewicht. Maar goed te doen, zelfs bij 30+ graden.

In Ngadi gearriveerd besluit ik te overnachten in guesthouse/lodge Super View. De kamer / ruimte ziet er eenvoudig maar schoon en goed verzorgd uit. Wel een hardsleeper, komt goed.

Morgen weer een nieuwe wandeling in de mooie Himalaya.

Oktober 9 : dag 2 trekking Annapurna van Ngadi ( 930 ) naar Jagat ( 1.300 ).
De lodge van afgelopen nacht was een goed keuze, op gevoel. Als enige gast bij familie. Prima eten, goed geslapen, aardige mensen. Dit op 10 min. van Ngadi.

Deze ochtend om 7:30 vertrokken, dag 2. Eerste 2 uur heerlijk in de schaduw kunnen lopen. Wat fijn om hier vandaag te lopen, het "het loopt als een zonnetje". Onderweg koop ik jus ( overheerlijk ) en een "appeltje voor de dorst".
Het voelt erg fijn om een te zijn met de natuur en te genieten van het groene landschap met zijn vele rijstvelden. Wel moet ik vandaag meerdere malen denken aan de eendaagse wandeling van vorig jaar op Sicilië, de herinnering blijft.

Ook de backpack heeft zijn plek gevonden en, ondanks het gewicht, voel ik hem eigenlijk niet. De backpack is vandaag mijn vriend geworden, Bastiaan bedankt.

Onderweg spreek ik diverse backpackers, lunch met een stel uit Parijs. De lunch, in Ghermu Phant, bestaat uit een bord piepers met wat groente. Het smaakt me prima en geeft nieuwe energie voor de middag.

Deze middag wil ik Jagat bereiken op 1.300 mtr. Dit omdat het nog vroeg in de middag is, maar ook omdat morgen wellicht een zware klimdag zal worden.
De laatste 1,5 uur zijn 200 mtr. stijgend en zwaar. Stap voor stap bereik ik om 15:30 mijn bestemming voor vandaag, Jagat. Ik neem mijn intrek in de eerste lodge en slaap hoog in de torenkamer met uitzicht over het dorpje.

Wat een bijzonder mooie dag, wat mooi om op Lonely Planet te wandelen, maar "not alone" !

Oktober 10 :
Annapurna dag 3 : Jagat ( 1.300 ) naar Tal ( 1.700 ).
Prima hotel in Jagat.
Ontbijt en om 7:30 gestart. De route gaat naar Tal op 1.700 mtr.
Na 15 min. een flinke klim over rotsen en haarspelden. De route over de lokale weg is niet mooi. Vandaag geen groene rijstvelden meer maar rotsen en bomen. Bijna de gehele ochtend klimmen, geen echte wandelpaden.

Tijd om na te denken over de metaforen met het leven :
>: Stap voor stap verder op je route. Soms omhoog dan weer omlaag, koers houden maar niet te ver vooruit kijken. Vooral ook omkijken en genieten hoe ver je al bent gekomen.
>: Samen met de medemens, familie en vrienden, op pad, goed kijken en luisteren, soms de weg vragen.
>: Vertrouwen in jezelf. Ook al is je pad niet altijd even gemakkelijk, houd richting en vertrouwen.

Sneller dan verwacht, ook op dit zware pad, ben ik nu om 12:00 gearriveerd in Tal.
Vanmiddag zou ik verder kunnen lopen maar ik ben op schema en doe vanmiddag lekker niets !
Beetje kuieren, beetje foto's maken en terugkijken op de eerste drie dagen Annapurna.

Oktober 11 :
Annapurna dag 4, de Koninginne-trek !
Van Tal ( 1.300 ) in
Naar Koto ( 2.600 ! ) ; vlakbij Chame.

Wat een geplande lange dag, het is gelukt om Koto te halen. Richtpunt was Timang en als hier op tijd dan naar volgende plaats Koto.

Na een goed samenzijn en diner met 8 Israëliers, een prima nachtrust en een heerlijk ontbijt vertrek ik om 7:45 richting Dharapani. Na ongeveer 1 uur in de bergen kunnen we niet verder over het wandelpad, jammer. Iedereen loopt over de hangbrug naar de hobbelrotsweg voor de getraind de 4WD, dit aan de westzijde van de rivier. Vanaf hier tot Koto uitsluitend over deze saaie, rotsachtige en modderige route. Het ACAP-checkpunt ligt vandaag in Bagerschap. Ik laat me registreren en neem een korte pauze van 15 minuten en buurt met een leuk Belgische.

Ook passeren hier een zestal ezels met volle bepakking. Zij zijn vandaag de porter/sherpa/drager voor de trekkers. Op dat moment realiseer ik me dat ook ik, met 14 kg, wellicht de ezel ben. Het voelt in ieder geval niet zo, het wandelen gaat, stap voor stap, prima !

Hierna wandel ik naar Danakyu, rond 12:00 uur een mooi moment om te lunchen en het gesprek voort te zetten met die leuke Belgische en haar gids.

Na de heerlijke DalBat ( rijst met groenten en heerlijke saus ) heb ik weer energie om verder te gaan naar Timang. Een lange eenzame route, sterk stijgend ( steep climb ) van ruim 1,5 a 2 uur.
In Timang, de benen en de drive zijn nog goed, besluit ik, aangespoord door Oostenrijkse met gids ( die ook verder trekken ) om door te pakken naar Koto. Naar verwachting nog 2 uur.

Het laatste stuk loop ik op de goede gedachte dat ik vandaag heel ver kom en morgen wellicht de diverse bergtoppen van Annapurna mag aanschouwen. Het laatste half uur loop ik in de (mot-)regen tot Koto. Met het wind- en waterdichte jack van Tom, en de waterdichte hoes van de backpack, komt dit helemaal goed.

Om 16:15 bereik ik dolgelukkig en voldaan mijn bed voor vannacht.
Koto, het is gelukt !

Nu eerst op zoek naar een warme douche, lekker eten en goede nachtrust.

Tot zover deze saaie functionele Koniginne-trek, maar wel met een mooi resultaat.

Oktober 12 :
Annapurna dag 5 :
Van Koto ( 2.600 )
Naar (lower) Pisang ( 3.200 ).
Na een heerlijke lange nacht ben ik goed uitgerust en uitgeslapen. De nachten worden kouder op hoogte, een deken op de slaapzak is noodzakelijk.

Na ontbijt om 07:45 gestart. Ik vraag mezelf even af of ik er "nog zin" in heb. Jawel, het voelt goed, vandaag een mooie dag naar Pisang, niet extreem lange dag.

Met het stijgen en dalen moet ik bewust "mijn beste beentje voor zetten", dit is mijn rechterbeen. Ik merk wel dat mijn gewicht met de bagage op mijn voeten begint te deagen.

Ook vandaag weer stap voor stap stijgen, rustig aan. De route gaat deels over bospaden en deels over de (auto-)weg, mooie wandelpaden.
Vandaag sta ik even stil, nee, niet letterlijk, bij mijn tennismaat Frans. Frans heeft deze trekking Annapurna zo'n 35 ! jaar geleden reeds gelopen. Ook mijn ex collega's Tije en Rob zijn mij voorgegaan.

Omstreeks 12:00 uur bereik ik, na een pittige klim, Dhikur Pokhari, tijd voor een stevige lunch. Het voelt goed om 2× daags goed en warm te eten. Ook mijn kacheltje moet immers branden !
Na de lunch(pauze) van 'n uur besluit ik verder te gaan naar het nabijgelegen lower Pisang. Achteraf gelukkig mis ik de lokale afslag naar upper Pisang. Aan de overkant van de Marsyandi Nadi zie ik trekkers die op het vals plat omhoog gaan. Dit blijft me vandaag bespaard, morgen wellicht.
Tot mijn grote genoegen is mijn route in een zeer schitterend wandelgebied, nagenoeg vlak, ruimte en mooie bebossing. Wel met een frisse bergwind in de rug.

De gehele trekking heb ik de zon "op de rug". Dit is erg fijn, niet tegen de zon in lopen, minder zonnebrand en vooral mooiere foto's. Met de backpack op de rug ook geen extreme hitte, geen transpiratie maar effectieve meters wandelen, geweldig.

Na ruim een uur bereik ik om 14:10 lower Pisang en mijn lodge en bed. Naar blijkt slaapt David ( NL) hier ook, hij is nu in Upper Pisang.

Na een uur rust heb ook ik de drive om naar UP te lopen, een rustige klim door open weiden van ongeveer 45 minuten. Dit keer zonder rugzak !
Op advies van David, hij loopt naar beneden, zeker de moeite om door het dorp naar de kleine Boeddha Monastery te lopen. Uiteraard breng ik een bezoek aan de Monastery, doe de schoenen uit en ga naar binnen. Wederom indrukwekkend om hier te zijn. In de stilte, met kippenvel, sta ik even stil met een gedachte bij het leven, de familie, vrienden en mezelf alsmede mijn spirituele en geweldige trip.

Na 1/2 uur, en prachtige foto's van de Annapurna II, loop ik rustig naar beneden, naar mijn lodge.

Wat een prachtige finale van een mooie zonnige dag met bijzondere spirituele afsluiting.

Annapurna algemeen :

De Annapurna is een gebergte, onderdeel van de Himalaya.
Het Annapurna gebergte bestaat uit een groot bergmassief met 4 hoge toppen. Annapurna I is de hoogste met 8.091 mtr., Annapurna II ( zie foto ) met 7.937 mtr. en ook nog III en IV.

Oktober 13 :
Annapurna dag 6.
Van Lower Pisang : ( 3.200 )
Naar Braga ( 1/2 uur van Manang ) ( 3.440 ).
Het was een koude nacht, in dekbed en onder deken heerlijk warm.
Vandaag, na vertrek 8:00 uur, wederom een flinke beklimming, 360 mtr. omhoog door bos en rotsen, naar Gyaru. Daarna afdaling naar Nawal. Hier de DalBat-lunch met David en gids. Ook Nederlands stel op huwelijksreis !

Na de lunch lange afdaling, langs rotsen en door bos naar Braga, nabij Manang. Om 16:00 gearriveerd en intrek genomen in lodge met eigen badkamer.

Op dit moment heb ik 6 dagen met veel plezier en inspanning gewandeld, vooral gestegen maar ook gedaald in de Annapurna, van Besi Sahar naar Manang.

De natuur is, door het stijgen, zeer afwisselend en bijzonder mooi.
De fysieke en mentale toestand is Ok. De benen en voeten doen het goed !

Naar verwachting blijf ik 3 a 4 dagen in de omgeving van Manang. Dit om te acclimatiseren als ook om diverse meren te gaan bekijken.
Na deze dagen duurt de trip, incl. het bereiken van de top ( 5.416 mtr. ! ) wederom 6 dagen om Jomsom te bereiken. Later meer hierover.

Met lieve wandelgroeten, het is op 3.500 mtr. koud in de avond. Dekbed en deken.
Zonnige en spirituele groeten,
Wil


  • 16 Oktober 2016 - 20:31

    Frank En Marja:

    Hoi Wil wat weer een geweldige foto's.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Spirituele reis Tibet ( mount Kailash ) en Nepal ( Annapurna ).

Actief sinds 19 Juli 2016
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 12932

Voorgaande reizen:

08 September 2016 - 06 November 2016

Spirituele reis Tibet en Nepal.

Landen bezocht: