14 oktober t/m 16 oktober Annapurna - Reisverslag uit Muktināth, Nepal van Wil - WaarBenJij.nu 14 oktober t/m 16 oktober Annapurna - Reisverslag uit Muktināth, Nepal van Wil - WaarBenJij.nu

14 oktober t/m 16 oktober Annapurna

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

16 Oktober 2016 | Nepal, Muktināth

Oktober 14 :
Annapurna, dag Braga ( 3.440 mtr.) - Ice Lake ( Kicho Tal - 4.600 mtr. ) - Braga.

Gisteravond in de lodge kennis gemaakt met leuk jong stel, Sandra en Matthias, uit Zwarte Woud (D.). Matthias was ziek en morgen rustdag. Sandra wilde naar Ice Lake, ondanks de inspanning, ik ook. Dus afgesproken vandaag samen op pad.

Vandaag geen rustdag maar een beklimming naar Ice Lake dus. Een steile klim, stap voor stap, van 3 uur, gevolgd door een gemakkelijk pad omhoog van half uur. Wederom geen cadeautjes vandaag, maar dit was vooraf bekend. Andere wandelaars vertelden gisteren hoe zwaar maar oh zooooo mooi uitzicht op de Annapurna. De beide meren waren niet speciaal, het uitzicht was werkelijk onbeschrijflijk. "On top of the World !". Super strakke lucht, geen wolkje, strakke zon dus ( goede bescherming met kleding ) en een geweldige stilte ! Zo geweldig, samen met Sandra. Wat een fijn gevoel om met deze jonge vrouw "samen boven te komen" en te genieten van de natuur en beide het maken van vele prachtige foto's.

Na een verblijf van 3 uur bij de meren, incl. de lunch, lopen we rond 14:45 naar beneden. Een stijle afdaling met puin en zand, oppassen en zijwaarts dalen. Na 2 uur komen we, zeer voldaan van een dag op hoogte ( acclamstiseren ) terug in de lodge waar Matthias ons opwacht.
Een geweldige dag met goede conditie en super benen.
De geweldige inspanning was het zeker waard om naar Ice Lake te stijgen !

Deze avond hebben we natuurlijk samen gegeten en bijgepraat over deze ervaring met prachtige views.
Het slapen zal vannacht wel lukken.

Oktober 15 :
Annapurna, dag Braga ( 3.440 ) - Khangsar ( 3.730 ).
Vandaag een korte trek naar Khagsar, richting het meer Tilicho Tal.
Een rustige wandeling van 3 uur, door het dal en langs rivier Khangsar Khola, ten westen van Manang. Om 12:00 ben ik al op mijn bestemming. Na de lunch, met Duitse groep, neem ik om 14:00 mijn intrek in de lodge.
Toch maar even enige handwas gedaan met zeep en koud water, komt goed hoop ik. Deze middag nog even uurtje omhoog gelopen, en gelukkig ook weer omlaag.
Komende 2 dagen richting en naar het meer Tilicho Tal ( 4.900 mtr. ).

Vandaag dan maar een even iets vertellen over "de bijkomstigheden".

Het weer :
Op speciaal verzoek van Pieter meer info over het weer in de Annapurna : De gehele trekking overdag warm weer ( zonnig en 30+ ), droge lucht, lage rel. vocht., met een lekker windje. Wandelen in korte broek en shirt korte mouwen. Wel het eerste uur met meer kleding. De eerste dagen iedere avond en nacht regen, laatste dagen perfect droog en zonnig weer. Op hoogte, gisteren op 4.600 mtr., natuurlijk wel straf windje. Een trui en windjack is dan zeker welkom. Samenvattend nu al dagen perfect wandelweer !

Een gids en/of porter :
Mijn trekking doe ik lekker op zijn Hollands : zuinig ! Nee, maar het hebben van een gids is absoluut overbodig. Met enige eigen gps, de stand van de zon, de beperkte bewijzering en soms hulp van "externe" gidsen lukt dit prima.
Het huren van een porter ( = drager backback ) is natuurlijk heel handig, maar dan is het geen backpacken meer maar wandelen. Daarnaast wil ik de trekking "seffel doen", oftewel geheel op eigen inzet en kracht. Hiermee draag ik dan helaas niet maximaal bij aan het welzijn van de lokale bevolking, "it is as it is".

Het slapen :
Mensen die me een beetje kennen weten dat ik ( bijna ) overal kan slapen. Een kamer met een ( goed ) bed en extra deken is voldoende. Dat de kamer verder niet geweldig is maakt niet uit. Ook het enkele glas zonder kierdichting is heel gebruikelijk. Als ik 's avonds in bed ligt gaat ook bij mij het licht snel uit. Ik lig dan, in mijn "eigen" slaapzak, met extra deken, prinsheerlijk als een coconnetje.
's Nacht wakker voor drinken op hoogte en dan rond 06:00 uitgeslapen en klaar voor een nieuwe trekking dag.

Oktober 16 :
Annapurna, dag Khangsar ( 3.730 ) - Base Camp Tilicho Lake ( 4.150 ).
Na een koude nacht, geen dekbed maar gewone deken, om 8:00 vertrokken richting Base Camp.
Vandaag wederom een schitterende zonnige dag. Op deze hoogte wel een lekker windje, windjack aan. Het eerste deel naar Siri Kharka verloopt voorspoedig.

Na dit "kruispunt", ook naar verwachting retourpunt voor mij, loop ik, met een Tsjechische, twee Braziliaanse en drie Nepalesen, verder richting Base Camp. Het pad gaat langs de bergwand, met vele mooie uitzichten. Ik ben vandaag boven de boomgrens, alleen maar kale en indrukwekkende rotsen. Na 3 uur, vanaf Siri Kharka, bereik ik rond 12:20 mijn bestemming voor vandaag, Base Camp. Tijd voor een lekkere lunch, tomaten-noodle-soep. Smakelijk.

Morgen zou ik graag verder het hooggebergte intrekken om het hoogste meer van de wereld ( 4.920 ) te bereiken.

Met zonnige groeten en een goed humeur en goede gedachte,
de positieve reizende man op hoogte,
Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Spirituele reis Tibet ( mount Kailash ) en Nepal ( Annapurna ).

Actief sinds 19 Juli 2016
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 12934

Voorgaande reizen:

08 September 2016 - 06 November 2016

Spirituele reis Tibet en Nepal.

Landen bezocht: