23 t/m 28 September : Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Wil - WaarBenJij.nu 23 t/m 28 September : Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Wil - WaarBenJij.nu

23 t/m 28 September : Kathmandu

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

01 Oktober 2016 | Nepal, Kathmandu

23 tm 28 September ; terugreis naar Lhasa en retour meer Nam-tso en vlucht naar Kathmandu.

23 tm 25 September ; terugreis naar Lhasa.

De terugreis is deels gelijk aan de heenreis. We nemen nu op momenten meer tijd voor bezoeken aan natuurlijk schoon.

--- Lake Namasarover :
We komen hier vroeg in de ochtend aan, bij zonsopkomst. Een indrukwekkend beeld met de weerspiegeling van de zoon in het water. Enkelen nemen een koude verfrissing in het water, het is mij veel te koud, zowel de wind als het water.
Dit meer is voor de Boeddhisten een Heilig meer, men mag dus niet in het water. Wel neemt men om in de handen om heT gezicht en hoofd "te reinigen ". Ook is er een Kora rond het meer.
Na 1 uur ontspanning en prachtige foto's gaan we verder richting Lhasa.

We rijden via de "zuidroute" naar Lhasa. Bezoek aan Giantse, het "fort" Dzong boven op de berg. Mooi uitzicht over het kleine stadje Giantse.
We rijden verder over de Simu-la pas ( 4.280 ) en het stuwmeer Manak. Mooie uitzichten, wel bewolkt weer. Hier heb ik een klankschaal gekocht. Aansluitend bezoek aan Karola-gletsjer. Indrukwekkende omgeving, hoog in de mist en de bergen, mooie natuur.
Via het meer Dumo-tso rijden we omhoog naar alweer een bergpas, "vind ik leuk" .
Omstreeks 20:00 in hotel Lhasa, als aankomst, prima locatie. Met groupmates heerlijk Yak-meet en frites gegeten, mijn favoriet.

Hier eindigt de groepstrip. Aansluitend heb ik, met 1 groupslid en andere groep nog 2 dagen lake Nam- tso voor de boeg.

---

26 en 27 September ; retour Lhasa - lake Nam-tso - Lhasa.

In aansluiting op de trip naar Base Camp en Mount Kailash heb ik 2 dagen extra geboekt om het prachtige zoutmeer Nam-tso te bezoeken. Dit meer ligt op ruim 250 kilometer van Lhasa en op 4.700 meter hoogte !
Samen met 10 nieuwe groepsgenoten vertrekken we met een mini-busje naar het zoutmeer. De rit duurt erg lang, met een wegomlegging over een zeer slechte verhard "modderpad". We rijden de ochtend via Yangpachen langs het indrukwekkende Nyenchen Tangla gebergte met mooi uitzicht op de de bergtoppen met eeuwige sneeuw. Na de prima lunch rijden we verder de bergen in. We passeren de bergpas Kyang-la, met kou en sneeuwbuien. Ineens voelt het winters aan. De rit eindigt op het schiereiland bij de Tashi Dor Monastry aan het zoutmeer Nam tso. We zijn er ! We verblijven wederom in een guesthouse. Het is bewolkt en koud, ook begint het iets te sneeuwen. Na een kort bezoek aan het meer, met het wassen van de handen in het Heilige meer, gaan we naar binnen voor lekkere koffie en later die avond het diner. Het is erg koud in het guesthouse, wederom beperkt toilet en geen badruimte. Ook leggen we een kaartje om ons goed te vermaken en positief te blijven. Omstreeks 22:45 gaan we, met extra kleding en 3 dekens over de slaapzak, naar bed, het is koud ! Toch is het lekker warm in de slaapzak en wordt ik om 06:00 wakker, goed geslapen.

De ochtend van de terugreis naar Lhasa is het nog wit, het heeft gevroren en 1/2cm gesneeuwd ! Als de pas open is gegeven door de politie vertrekken we omstreeks 10:40 voor de terugreis naar Lhasa. De wegen zijn prima, het landschap is wit. De rit verloopt prima en over de pas komt de zon ons alweer tegemoet. Het is erg druk op de weg, auto's links en rechts van de bus, alles mag.

We lunchen laat in de middag in Yangpachen. Aansluitend brengen we een bezoek aan de "hot springs" in dit dorp. Een grote heetwaterbron van moeder natuur, indrukwekkend. We verblijven 1 uur, enkelen gaan zwemmen, en rijden rond 17:30 verder naar Lhasa. Nog plm. 2,5 uur in de bus. Echter ook nu weer wegomleggingen en veel verkeer, uiteindelijk plm. 21:00 in hotel. Prima diner nabij hotel, lekker slapen.

Samenvattend Nam-tso : geen blauw water met blauwe luchten. Wel bewolking en sneeuw, jammer.

Samenvatting bezoek Tibet : "hoogstaand ! "

Een bezoek aan Tibet dat zeker de moeite waard was. Met vele indrukken over het Boeddhisme, mede door de bezoeken aan de Tempels en de Kora's. Een religie met geloof in Karma en Reïncarnatie, gebaseerd op geweldloosheid, compassie, mededogen, mindfullness, leven in het nu en niet materialistisch. De vraag of je als man actief Boeddhist wordt, wordt bepaald door je ouders die je op 8-jarige leeftijd aanwijzen om monnik te worden. Een levenslange opdracht ten dienste van het geloof, met naast persoonlijke ontwikkeling ook studie, onderwijs en religie. De religie wordt in Tibet dus veel intenser beleefd en geleefd als bijv. in West-Europa.
Een van de "opdrachten" vanuit het Boeddhisme in Tibet is in je leven eenmaal deel te nemen aan de bedevaart/ Kora Mount Kailash. Dit mag lopend, 3 dagen, maar de echte gelovige Boeddhisten doen dit biddend op handen en voeten, afwisselend liggend en enkele passen vooruit, duur 15 a 20 dagen ! Indrukwekkend om te zien.

Centraal rond Lhasa is veel landbouw, er wordt nu veel graan geoogst. De industrie bevindt vooral in de grote steden als o.a. Lhasa en Shigatse. In het westen van Tibet, de uitgestrekte Himalaya, leven de nomaden met hun schapen/geiten of takken een onherbergzaam en arm bestaan. Afstanden zijn erg groot, wel indrukwekkend ( kale ) Himalaya.

Verder is Tibet, naast het vele water, rijk aan mineralen / grondstoffen ( ijzer, koper ) in de bergen. Beide economische grondstoffen zijn voor China een reden om deze provincie, na de annexatie in de jaren '50, niet meer zelfstandig te laten zijn. China investeert op dit moment veel in de economie van Tibet, inmiddels een Chinese "provincie", waaronder infrastructuur en huisvesting.

Samenvattend was Tibet voor mij een een prachtig land met aardige Tibetanen, een prachtig, soms afwisselend, Himalaya-berglandschap met uitgestrekte steppen. De infrastructuur is redelijk, wel veel kilometers gemaakt op provinciale wegen. Niet altijd even strak, maar als in de Alpen. De overnachtingen in de geest-houses vond ik, en meerdere groepsgenoten, onder de maat. Maar ja, bij ons Europeanen ligt de lat wel hoog. Het weer was, behoudens de laatste 2 dagen, geweldig met veel zon, temperatuur van 5 - 30 graden, en 1 keer een buitje, top dus. Het boeddhisme blijkt, als religie, erg complex en voor mij een reden om geen boeddhist te worden. De normen en waarden van het boeddhisme spreken me des te meer aan.

TIBET, BEDANKT VOOR DE GASTVRIJHEID EN HET MOGEN DEELNEMEN AAN DEZE FANTASTISCHE REIS !

Uiteraard ook dank aan de 35 groepsleden die hebben deelgenomen aan deze bijzondere trip door Tibet, Lhasa - Mount Kailash.

Vandaag, 28 september heb ik in de ochtend een vlucht vanuit Lhasa naar Kathmandu in Nepal gehad. Dit ging allemaal zeer voorspoedig, ik ben nu ( met groupmates Glen ) in Katmandu. Ik voel me prima en happy, mag dit zo blijven.
Hiermee eindigde mijn bezoek aan Tibet.

P.S. Het was in Tibet niet mogelijk om ( mooie ) foto's te uploaden vanaf mijn camera naar de blog. Daarom slechts een beperkt aantal foto's met de smartphone.

Met gezonde groeten en een frisse blik ben ik dus nu in het arme maar supervriendelijke Nepal, wordt vervolgd, later..........

Wil

• 01 Oktober 2016 - 17:36

Peter En Tiny:

Ha Wil, opnieuw een indrukwekkend verhaal met mooie foto's. De eerste maand zit erop, kan me voorstellen dat je vol zit met allemaal nieuwe indrukken en beelden van de omgeving. Ben ook wel benieuw naar wat het met jou zelf doet maar daar hebben we het na afloop nog wel eens over onder het genot van een glaasje wijn en een lekker stukje kaas. Tot nu toe ook nog veel met de bus gereisd, volgens mij kom je nu meer aan het wandelen en dat wordt zeker ook een inspannende tijd.

• 01 Oktober 2016 - 20:22

Rob Van Kempen:

Hallo Wil,

Wat een mooi en indrukwekkend avontuur ben je aan het beleven. Letterlijk en figuurlijk grenzen opzoeken! Gaaf man. En die baard kun je goed hebben trouwens. Geniet ervan!

Groeten,
    Rob