4 oktober tm 7 oktober : Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Wil - WaarBenJij.nu 4 oktober tm 7 oktober : Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Wil - WaarBenJij.nu

4 oktober tm 7 oktober : Pokhara

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

08 Oktober 2016 | Nepal, Pokhara

4 oktober tm 7 oktober :

Algemeen Pokhara :

Peaceful Pokhara, 250.000 inwoners, op 884 meter hoogte ( laag ! en zelfs 400 meter lager als Kathmandu ) is de onderverdeeld in de wijk Lake-site, de toeristenwijk grenzend aan het meer Phewa Tal. De omgeving is erg groen met frisse lucht en prachtige bergen van het Annapurna massief op de achtergrond. Daarnaast heeft Pokhara, naast een eigen vliegveld, een bloeiend handelscentrum en dit maakt de stad belangrijk voor Nepal.

Naast de mooie kleurrijke kant en prachtige foto's heeft Nepal, en iets minder in Pokhara, veel arme wijken en woningen in de bergen. Slechte huisvesting, krotten, eenzijdig en weinig voedsel ( veel rijst met weinig groente ) en beperkt onderwijs voor de kinderen. Ook een beperkte infrastructuur met slechte wegen. De slechte huisvesting en rotzooi rondom de krotten laten voor mij, met een westers beeld, zien dat overleven voor vele inwoners belangrijker is dan leven. Hierbij is het Boeddhisme en het Hindoeïsme een belangrijke factor om te blijven geloven en hopen, en terecht !

4 oktober : aankomst ( grotere stad ) Pokhara ( 250.000 inw. )

Vanmiddag ben ik rond 15:00 gearriveerd in Pokhara, de Annapurna-trekking komt in zicht. Nu eerst een verblijf van minimaal 2 dagen in Pokhara en omgeving.
Ik bekijk welke bezienswaardigheden ik in en rond Pokhara wil bezichtigen. Voldoende om in ieder geval geen dag "op bed te liggen", dit lukt me toch niet !
Deze avond weer een heerlijke biefstuk met groente en frites, voorafgegaan door en spinazie-champignonsoep, best lekker. Ook nog in de tientallen winkeltjes gekeken naar koperen Boeddha's. De een nog mooier dan de andere, zeer mooi, tot 16 kg en us$ 1.200. Dit gaat hem niet worden ! Maar eens eerst goed gaan slapen, komt goed op de prachtige kamer met dit badkamer. Welterusten, tot morgen.

5 oktober : korte trekking to World Peace Pagoda in Pokhara.

Vandaag een korte wandeling ( 2,5 uur ), bergop naar prachtige Boeddhistisch monument World Peace Pagoda. Een monument, waarvan er 2 Nepal staan, ter een van de vrede in de wereld.
Na half uur lopen kom ik aan bij Pardi Dam, een brug over de rivier en het startpunt om te gaan "klimmen". Hier ontmoet ik drie Israëlische meiden die ook op weg gaan naar de Pagode. Samen zoeken en vragen we de route, deze staat wederom niet aangegeven, maar we zijn op de goede weg. Na een leuke en spontane kennismaking gaan we deze dag gezamenlijk op pad. Ondanks dat ieder zijn eigen tempo naar boven loopt, erg belangrijk, loop ik gezellig kletsend naar boven. Een mooie wandeling van 2 uur door bosrijke omgeving met uitzicht over het meer Fewa Tal en de stad Pokhara.

Boven aangekomen lopen we voorbij de restaurants direct naar de Pagoda. Een bijzonder mooi wit monument, zeker tegen de helderblauwe lucht als achtergrond. Ieder van ons maakt "zijn eigen beleving". De World Peace Pagoda maakt veel indruk op me, ik sluit mijn ogen, wordt rustig en krijg 'kippenvel' ! Indrukwekkend en pakkend ! Wat een mooie vredige ervaring, samen met Boeddha.

Na enkele keren, clockwise, rondgelopen te hebben, met prachtige foto's, loop ik terug naar de restaurants. Hier wordt ik opgewacht door de drie geweldige meiden, om samen te lunchen. Na een uur lopen we, via extra viewpoint met foto's, rustig naar beneden. Het is soms glad dus we doen erg voorzichtig. Onder, bij de brug nemen we, na enkele knuffels afscheid en lopen terug naar Lake Site Pokhara.

Wat een mooie dag ( klinkt wellicht cliché maar voelt voor mij niet zo ) met prachtig monument en warme gevoelens als ook deze geweldige meiden uit Israël, bedankt !

Na een heerlijke vegetarische maaltijd in OR2K ( geen bief vandaag ! ) en een kwartiertje live rock muziek neem ik nog een verfrissende koude douche voordat ik tevreden mijn bed in stap. De meeste hotels en guesthouses, van gemiddelde prijsklasse, hebben enkel koud water. Maar lekker om bij 25 gr. koud te douchen. En wat is koud, ze zeggen : "sex met een ijsbeer, da's pas koud".
Welterusten voor straks.

6 oktober : op de scooter naar het meer Rupa Tal.

Met het ontwaken hoor ik de regen, geen fijn weer dus. Maar "it is as it is", ik
accepteer de regen en begin met verder voorbereiden van de trekking Annapurna circuit van Besi Sahar naar Jomsom, start over enkele dagen. In de voorbereiding in Nederland heb ik contact gehad met plaatsgenoot en gids Wim. Hij heeft me gedetailleerde informatie gegeven over de trekking van dag tot dag. In Kathmandu heb ik tevens een gedetailleerde kaart gekocht om de route "te volgen". De weersvooruitzichten voor volgende week zijn erg goed, heel zonnig en 32 gr. , dit wordt zeker zwaar maar vooral ook genieten van de omgeving, de gastvrijheid en lieve mensen en het samenzijn met andere backpackers.

Ook heb ik deze ochtend een geboortekaartje geschreven voor Lise. Veel liefde en geluk met enkele wijze spreuken van Boeddha. "The way is not in the sky, it is in your heart." "To understand everything is to forgive everything."

Na regen komt zonneschijn. Vanaf 12 uur is en blijft het droog deze dag. Ik ga het kaartje posten, koop een busticket naar Besi Sahar ( Annapurna ) voor 8 oktober en loop even binnen bij de kapper en huur voor de rest van de middag een scooter. Bijna nieuw, 100 km op de teller. Na wat onderhandelen neem ik de scooter, vast bedar incl. brandstof en beperkte verzekering. Lekker even toeren op .......een Honda.

De route, links rijden, gaat via de drukke main-street met honderden scooters, motoren en (vracht-) auto's naar de 20 km zuidoostwaarts gelegen meren Begnas Tal en Rupa Tal. Na een boeiende rit ( iedere seconde opletten met veel (vracht-)verkeer, mensen en koeien op de weg ) met links houden, inhalen en kuilen omzeilen bereik ik het meer Rupa Tal. Een oase aan rust, uitgestrekte groene rijstvelden en veel water. Bij een lokaal cafeetje neem ik de tijd voor ontspanning en een drankje. Ook schiet ik enkele mooi plaatjes als herinnering. Op advies vervolg ik mijn route over een bergweg en bergpas, totdat .......een boom en veel puin de weg volledig blokkeert. Geen keuze, omkeren is het enige wat rest : "it is as it is".

Uiteindelijk kom ik terug op de main-street om te koersen naar Pokhara Lake Site. In Pokhara neem ik, op vertrouwen met een beetje geluk ( er staan nergens aanduidingen ) de afslag "Old Pokhara". Deze oude stadskern zou interessant zijn voor toerisme. Met zeer drukke straten en verkeer voldoet dit stadsdeel niet aan mijn verwachtingen. Na een "short stay" besluit ik terug te gaan naar Lake Site. Het is al donker maar op gevoel, en met verlichting, rijd ik terug en lever de scooter op tijd in met teruggave van de borgsom.

Wederom een nuttige dag zij het minder actief en met minder "zon en zen". Wel leuk om met scooter deel te nemen aan het verkeer in en rond Pokhora. Maar het is en blijft, ook in Pokhare, "een onopgeruimd zooitje". Gelukkig had ik mijn Honda-PAN-motor thuis staan. De meren waren niet bijzonder indrukwekkend maar de natuur was mooi.

7 oktober : bergtop Sarangkot Phokara.

Vanmorgen een zonnige blauwe hemel, tijd om er op uit te gaan. Allereerst, rond 9:45, met de taxi ( zoals de meeste wandelaars overigens doen ! ) naar bijna de bergtop van Sarangkot. Aansluitend 1/2 uur naar boven gelopen, gerust en foto's gemaakt. Prachtige vergezichten over Himalaya(-toppen), het meer Phewa Tal, nabij toeristenwijk Lake Site. Deze bergtop is ook het vertrekpunt voor de tientallen tandem-paragliders, ook dit blijft leuk om te zien, wat een vrijheid in de lucht.

Na kennismaking met Pools echtpaar samen in rustig tempo 2,5 uur naar beneden gelopen en onderweg verfrist in het heerlijk stromende bergwater, wat een verkoeling bij 32 graden.

Bij aankomt in Lake-Site zijn we, rond 14:30 uur, gaan lunchen in restaurant OR2K, wederom heel lekker eten en een echte backpacksfeer, zittend in kussens op de grond, zo relaxed !

Hiermee eindigt deel I in Pokhara. Na Annapurna, datum nog onbekend, kom ik terug in hetzelfde hotel waar ik nu verblijf. Ook laat ik de helft van mijn bagage hier nu achter, dus echt back-pack met "less is more" !

Op weg naar Besi Sahar, startpunt van plm. 15-daagse trekking Annapurna.
Met rugzak, en deze keer weinig bagage, op weg naar ruim 2 a 3 intensieve weken.
Als eindpunt staat Jomsom in de planning.

Vandaag, 7 oktober 2016, 1 maand onderweg met al zoveel indrukken, zoveel gezien en gedaan. Geweldig om onderweg te zijn, niet wetende wat je de volgende dag mee mag maken. Ook was september de maand van de "zen" en meerdere bezoeken aan Tibetaanse Monastries. De komende 3 weken staan in het teken van "zon", veel wandelen in de prachtige natuur van de Himalaya. Oftewel, als zo vaak : "het leven stelt niets voor, het is wat je er zelf van maakt !".
Het gaat jullie goed, Namesté.

Morgenochtend vroeg, als de planning het toelaat, met de bus naar Besi Sahar en aansluitend etappe 1 naar Bhulebule.

Wordt vervolgd...................al trekkend door de Himalaya, ................. later.

Lieve groeten uit Never Ending Peace And Love.
De reizende man,
Wil

  • 08 Oktober 2016 - 17:58

    Familie Weijmans Aka De Buurtjes:

    Natuurlijk hebben we je andere verhalen ook gelezen maar wat bijzonder om te lezen dat er zelfs in Nepal aan onze Lise gedacht wordt!
    Blijf genieten van deze bijzondere reis die je aan het maken bent!

  • 08 Oktober 2016 - 20:13

    Sonja En Marco:

    Hele mooie reis door Nepal en de verslagen we blijven genietn... veel reisplezier groetjes van ons xx

  • 10 Oktober 2016 - 18:04

    Marja En Frank:

    Hoi Wil,

    Leuk om te lezen waar je nu zit en meemaakt. Leuke verhalen mooie foto's geniet
    ervan.

  • 11 Oktober 2016 - 17:05

    Danny:

    Mooi verhaal weer Wil met mooie foto's erbij. Had alleen ook een foto van de meiden uit Iran er bij verwacht :(

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Spirituele reis Tibet ( mount Kailash ) en Nepal ( Annapurna ).

Actief sinds 19 Juli 2016
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 12949

Voorgaande reizen:

08 September 2016 - 06 November 2016

Spirituele reis Tibet en Nepal.

Landen bezocht: