21 oktober t/m 24 oktober - Reisverslag uit Muktināth, Nepal van Wil - WaarBenJij.nu 21 oktober t/m 24 oktober - Reisverslag uit Muktināth, Nepal van Wil - WaarBenJij.nu

21 oktober t/m 24 oktober

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

24 Oktober 2016 | Nepal, Muktināth

Oktober 21:
Annapurna, rustdag Muktinath ( 3.700 ).
Omdat Muktinath zo mooi en rustig gelegen is in een prachtige vallei, en omdat ik niet verder hoef, besluit ik, samen met Ilja, nog een dag te blijven. Ook Marta en Magic besluiten om ook een rustdag te nemen.

Het eten, het verblijf en alles in hotel Bob Marley is Super Top. Daarnaast heeft dit hotel een geweldige backback-cultuur met lounchebanken en natuurtlijk relaxte muziek.

De dag hebben we een wandeling gemaakt in en rond Maktinath. Een bezoek aan de Stupa, de Monastery en de Hindoe-Boeddhatempel. In de Tempel ( een besloten gebied met vrije entree ) komen Hindoes om Heilig te baden en te bidden en eren. Mooi, maar ook bijzonder, dat hier foto's gemaakt mochten worden.

De middag en avond hebben we relaxed gezeten, gegeten en gedronken in Bob Marley.
Uiteraard besluiten we de avond met het leggen van een kaartje.

Iedereen vanavond lekker slapen, morgen weer een nieuwe trekkingdag.

Oktober 22 :
Annapurna, nog enkele dagen ( 2? ) trekking.
Van : Muktinath ( 3.700 )
Naar : Kagbeni ( 2.810 ).

Kagbeni is dr meest noordelijke plaats van de trekking en ligt in de provincie Mustang, richting Tibetaanse grens. Toeristen mogen zonder permit niet in Mustang reizen, wij dus ook niet.

Marta en Magic vertrekken om 8:45 met de bus naar Jomsom om later door te gaan naar Pokhara.
Na het ontbijt vertrekken Ilja ( NL ) en ik, rond 9:30, via de alternatieve zuidroute via Lupra naar Kagbeni.
Vanuit Muktinat gaan we al vrij snel een heuvel op, kwartiertje klimmen. Daarna wandelen we door mooi omgeving, licht dalend, naar Lupra.
Alweer een andere mooie natuur, het lopen gaat prima.
Omstreeks 13:00 uur komen we, via een steile afdaling, uit in de rivierbedding waar Lupra aan ligt. We besluiten te gaan lunchen bij de eerste, en voor ons ook de beste, lodge. We bestellen macaroni met groenten, dat we in de zonnige en warme tuin smakelijk verorberen. In dit kleine oude dorpje is het zo rustig, even weg van alle drukte en verkeer. We hebben geen haast, ik ga nog even liggen, en daarna lopen we om 14:20 verder.
Via de rivierbedding komen we uiteindelijk op de gemarkeerde route richting Jomsom. Via een steile heuvelkam lopen we parallel aan de rivierbedding. Dit stuk, vanaf Lupra, is kaal, rotsig en minder leuk om te lopen. Ook realiseren we ons dat de route naar Kagbeni verderop, op een T-splitsing, rechts moet gaan. Op de bergkam is het stijgen en dalen, maar ook uitkijken geblazen. De wind neemt flink in kracht toe !
Na ruim een uur zien we in de verte de doorgaande weg van Kagbeni naar Jomsom. Ook zien we dat het hier stormt, met veel zand. We lopen naar de T-splitsing, een heel sterke wind met veel zand. Ik zand in de ogen en moet even stoppen. Uiteindelijk komen we omstreeks 16:00 op de ( auto) weg waar we naar Kagbeni lopen.
Met redelijk wat verkeer, en een heel slechte weg, hebben we nog een uur te gaan, gelukkig met de wind en de zandstorm in de rug. Omstreeks 17:00 komen we aan in Kagbeni, het is al schemerig. We ontmoeten enkele Engelsen, ook in Bob Marley, die ons een lodge aanbevelen. We vragen een room met eigen bathroom, beetje luxe na zo'n lange dag.
Ondanks de vermoeide middagwandeling hebben we geen spijt dat we de alternatieve route hebben genomen. De ochtend was mooi en de middag een avontuur.

Wanneer had jij voor het laatst een avontuurlijke dag ( geen avontuurtje ! ) ???

Oktober 23 :
Annapurna, de laatste dag van de trekking Annapurna Circuit.
Van : Kagbeni ( 2.810 )
Naar : Jomsom ( 2.720 )

Vandaag de laatste dag van de trekking, naar Jomsom.
Gisteravond hebben er, bijna in donker, nog even door Kagbeni gelopen. Het moet een mooie dorpje zijn met 14e eeuwse Monastery.

De kamer is vandaag geweldig, voor Nepalese begrippen, ruim, privé badkamer en lekker warm. Een extra deken is, voor de eerste keer op de trekking, niet echt nodig. Mooi !

Vanochtend toch maar om 7:45 vertrokken, zonder verder bezoek aan Kagbeni.

We lopen een deel dezelfde weg terug waar we gisteren vandaan kwamen. Dus rotsig, stof en redelijk wat verkeer. Een deel van de weg loopt door de rivierbedding. Halverwege steken we een gammel houten bruggetje over, waar ook se motoren ( lichte ; 200 cc ) over manoeuvreren. Leuk om te zien hoe men over de brug, of ernaast door 40 cm water, rijdt. Natuurlijk enkele foto's, maar alles komt ook hier goed.

De wind(zand-storm) van gisteren zal op het einde van de ochtend weer opsteken, nu hebben we een rustige rugwind.
Na 3 uur, rustig en rotsig gelopen te hebben, bereiken we Jomsom. Dit is voor mij de eindbestemming van de trekking. Ilja gaat wellicht via Poon Hill naar Pokhara.
Allereerst gaan we, weer mogelijk na 2 weken, maar eerst eens "geld uit de muur trekken". Niet onbelangrijk, het leven kost toch, zonder kamerhuur, € 20 per dag. Eerst was pinnen niet mogelijk, vele wachtende trekkers, na half uur en "reset" lukte het gelukkig wel.
Daarna heb ik mijn open vliegticket ingewisseld voor een vlucht op 24 Oktober in de ochtend, morgen dus.
Na de lunch zijn we nog even een uur naar Dambra ( - Lake ) en terug gewandeld.
Omstreeks 16:00 een lodge / kamer gevonden nabij Jomsom Airport. Hiermee ben ik morgen in 5 minuten bij vliegveld. De avond hebben we "ingericht" met diner, kaarten en
contact met Nepalees. Een serieus gesprek over religie, politiek, kortdurende kabinetten, corruptie en hiermee onuitvoerbare plannen.
Omstreeks 22.00 heb ik het licht uitgedaan.
Ik wens ieder een lichte dag met veel zonneschijn, vanuit de natuur en vanuit je hart.

Oktober 24 :
Annapurna circuit zit er op, geweldige ervaring !

Vlucht Jomsom - Pokhara.

Vandaag verlaat ik het Annapurna-gebied en ga, per vliegtuig, terug naar Pokhara.

Mijn laatste ontbijt met Ilja ( lokaal Shanti = peace ). Zij gaat met de bus, vanwege de slechte wandelwegen, naar Tatopani en dan verder Annapurna in. Afscheid met knuffel, ik heb nog een uur in hotel.

Op 3 minuten van hotel bevindt zich het kleine vliegveld. Ik ben, 9:30 uur, ruim op tijd en check-in.
Alles gaat in 10 minuten en ik wacht op het propellervliegtuigje voor 20 passagiers. Het vertrek gaat niet op vluchtnummer maar op "first in first out", dit gaat voor mij lekker pragmatisch en snel.

De vlucht, vanaf Jomsom naar Pokhara, duurt exact 15 minuten ! Met goed zicht, een ieder zit aan het raam, vliegen we door de Himalaya en over het groene prachtige diverse landschap van Nepal.
Na de landing even backback ophalen en met taxi ( €3,00 ) naar mijn eerdere hotel.

Prima vlucht, rustige dag in Pokhara. Enkele inkopen en relaxed de dag door met o.a. voorbereidingen ( omgeving ) Kathmandu over enkele dagen.

Met relaxte groeten, zonder backpack en zonder slaapzak, bij 20 gr.'s nachts.
Wil