28 tm 3 oktober Kathmandu en Chitwan Nepal - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Wil - WaarBenJij.nu 28 tm 3 oktober Kathmandu en Chitwan Nepal - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Wil - WaarBenJij.nu

28 tm 3 oktober Kathmandu en Chitwan Nepal

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

03 Oktober 2016 | Nepal, Sauraha

28 september : aankomst Katmandu.

Na Tibet zie ik vanuit het vliegtuig een heel groen Nepal, met veel bergen en rivieren,wel anders dan de Tibetaanse hoogvlakte. Maar Kathmandu ligt ook 2.300 meter lager dan Lhasa.
Na een prima vlucht naar Kathmandu vroeg in de middag in hotel Happy Home, in wijk Thamel. Die middag en avond met Glen verkenning Durban Square en diner. Leuke dag en eerste kennismaking met zeer drukke stad, veel mensen en veel verkeer. Maar.....wel een erg gezellige stad met vriendelijke mensen en heerlijk eten.

29 september : kennismaking met Senjey en rondleiding Katmandu.

Mijn maatje Glen is op weg naar Base Camp Annapurna, ik heb de komende 2 dagen voor mezelf. Stad verkennen, vergunningen trekking Annapurna en bezichtigingen in de omgeving.

Na het ontbijt loop ik richting Durban Square, het mooi oude stadsdeel in het centrum. Halverwege wordt ik aangesproken door een jongeman Senjey (22), die "een dag vrij is". Hij biedt aan om me, tegen geringe vergoeding, het stadscentrum te laten zien. Het contact is aangenaam en voelt heet goed, we gaan op pad. Al snel verteld hij me dat hij leerling is van de Old Monastry Thanka Painting. Hij neemt mee mee naar een gebouw op de eerste verdieping, waar de paintings te koop worden aangeboden. Ik ben direct onder de indruk van de vele kunstwerken rondom Boeddha, "the circle of live" en het Nirvana. Allemaal handgeschilderd, vele door de meesters, met minuscuul geduld en precisie. Een bepaald schilderij laat me niet meer los, ik blijf gefascineerd. Met enige nuchterheid besluit ik mijn mogelijk aan koop in ieder geval tot die avond uit te stellen, maar de optie staat.

Samen met Senjey lopen we verder door de stad en besluiten om de Bothnath Stupa te bezoeken, een grote en belangrijke tempel op enige kilometers van het centrum. Met een taxi bezoeken we de tempel, wegens onderhoud kunnen we niet naar binnen. We besluiten om de Stupa rond te lopen, wederom "clockwise !". Hier lopen we ook even een Boeddhistische tempel binnen, waar op dit moment jonge monniken worden onderwezen. Halverwege komen we langs een andere locatie ( dus toch gepland , ) van Thanka Painting. We gaan naar binnen en krijgen een rondleiding, waar leerlingen met precisie mooie schilderijen maken. Maximaal 2 uur per dag schilderen, totaal ongeveer 2 a 3 maandenlang werk, indrukwekkend en mooi.

En dan wordt ik, wederom gepland dus, uitgenodigd op de thee bij Senjey thuis. Het contact voelt goed en is voor mij vertrouwd, waarom niet. In een arme sloppenwijk ontmoet ik de moeder en 3 zusjes en broertjes in een armoedig krot, zonder onderwijs, zonder vader, die is omgekomen bij de aardbeving in 2015, en nagenoeg zonder inkomen. De gastvrijheid is enorm, de thee smaakt prima en na 1 uur gaan we terug naar de stad.

Wel heb ik, onder voorwaarden en zonder toezeggingen, concept afspraken gemaakt om deze familie te ondersteunen. Hierover later op mijn reis meer.....

We rijden terug naar de stad, waar ik voorstel om de Painting toch te kopen. Nog steeds onder de indruk en met een heel goed gevoel koop ik het schilderij, dit met een aanbetaling van 20%. Ik besluit het kunstwerk November 4, daags voor mijn vertrek naar huis, op te komen halen. Vertrouwen begint bij jezelf !

Die middag loop ik, tegen betaling, Durban Square op voor bezichtigingen en info vergunningen trekking Annapurna. Ook koop ik een kaartje voor de Touristbus naar Chitwan, overmorgen. Die avond Thai's diner en vroeg slapen, wat een geweldige dag wederom !


30 september : bezoek crematies Pashupatinath en inschrijving trekking Annapurna.

Deze ochtend, met de taxi, een bezoek gebracht aan de indrukwekkende omgeving en ceremonies van Pashupatinath. Een Hindoeïstische tempel, waar Hindoes, als ook Boeddhisten, uit de wijde omgeving de overledenen komen cremeren. Een bijzondere plek om, met gids, een crematie en voorbereidingen te mogen aanschouwen. Met veel respect en indrukken sta ik stil bij ceremonies en lijkverbranding in het openbaar. Een Hindoe-overledene dient binnen 24 uur na overlijden een crematie te ondergaan, bij Boeddhisten is dit na 3 dagen. Met de gids loop ik rond en maak van nabij kennis met de Hoge priesters en hun rituelen. Een lijkverbranding, het lijk is niet zichtbaar, duurt 4 uur, Hierna wordt de overgebleven as, vanaf de kade, in de rivier gedaan.
Met het betalen van de gids en de taxi verlaat ik deze bijzonder indrukwekkende omgeving.

Op weg naar de Tourist Information om mijn registratie Annapurna trekking te regelen.
Met de plattegrond van Lonely Planet baan ik me een weg door de drukke stad, om die middag even rust te vinden in de Garden of Dreams. Een klein park, als binnentuin, in de grote en drukke stad. Na een korte wandeling en het genot van een cappuccino is het nog slecht 10 minuten naar mijn hotel. Net voor aankomst in het hotel begint het te regenen, nog geen stabiel weer Annapurna trekking ! Het overzetten van foto's naar Internet gaat deze reis niet lukken, dan maar kopie naar usb. Na een diner nabij het hotel ga ik omstreeks 22:30 slapen, de wekker om 5:20. Alweer een mooie en indrukwekkende dag !


1 oktober : toeristenbusrit naar Nationaal Park Chitwan.

Vandaag weer een "reisdag". Van Kathmandu, waar mijn spirituele reis ook zal eindigen, naar nationaal natuurpark Chitwan, in het zuiden van Nepal. Ik heb een kaartje gekocht voor de toeristenbus, die met comfort incl. airco, rechtstreeks naar Chitwan gaat. Die ochtend regent het, met de taxi naar de bus. Vanaf 10 uur wordt het een droge stoffige reis van bijna 6 uur over slechte grindweg met gaten, maar ook met heel veel (vracht-)verkeer ! Nepal is een heel groen land met veel bomen en planten, zo ook vandaag. We stoppen 2 keer voor een plas- en lunchpauze. Gelukkig hebben we geen stof in de bus. Uiteindelijk komen we aan bij Sauraha bus station, de eindbestemming van de bus.

Ik heb mijn overnachtingen per mail bevestigd bij een lokaal community Guesthouse, Tharu20for7. Dit op advies van ( MJ ), een plaatsgenote in Nederland, die al jaren geweldig vrijwilligerswerk doet in Nepal. Met de overnachtingen ondersteun ik de lokale bevolking, in dit geval een familie community van 14 woningen. Van iedere 20 us$ inkomsten van de verhuur gaan er 7 us$ direct naar de ondersteuning van de mensen in de community, goed initiatief dus.

Wat me bij het busstation verrast is dat ik wordt afgehaald, goed geregeld overigens, door 2 medewerkers op een ossenkar met 2 ossen ! Lokaler en "more basic" kan niet ! Enigszins aangedaan, laat ik me na een ritje van 35 minuten op de kar, afzetten bij het guesthouse. Hier blijkt dat ik inderdaad verblijf bij de lokale bevolking thuis. Gelukkig wel met een eigen mooie (bad-) kamer met toilet en douche. Het bed is een "hardsleeper", geen probleem. Het "is as it is !". Ook maak ik kennis met de andere gasten ( Jai, vrijwilliger in Nepal en zijn familie ) uit Taiwan.

Na de hartverwarmende ontvangst door de lokale vrouwen en een kop thee wordt ik door Jai uitgenodigd om deel te nemen aan een kanotochten met bezoek olifantenpark.
Een geweldig begin van mijn verblijf in Chitwan. Met ongeveer 10 toeristen, de gids en de stuurman, starten we een schitterende kanotocht van ongeveer 1/2 uur. Wat een rust, wat een stilte, we glijden over het water. Onderweg zien we krokodillen, mooie kleurrijke vogels en geweldige natuur ! Prachtig ! We verlaten de boot en lopen 10 minuten naar het olifanten-geboorte centrum. Hier worden, met ondersteuning van de Nepalese regering, olifanten gefokt, de Aziatische olifant, die geen slagtanden heeft. De vrouwtjesolifanten met de baby-olifanten leven in het park, deels vastgebonden en deels vrij in het park, de mannen leven in de vrije natuur en zorgen terloops voor nageslacht.
Na een rondleiding, en vele foto's, verlaten we het park, op weg terug naar het guesthouse. Wat een mooi kennismaking met Chitwan.

Die avond eten we thuis bij een van de families van het guesthouse. Indrukwekkend om, gezeten op de vloer, een maaltijd te nuttigen. Heerlijk prima eten met zelfgemaakte rijstwijn. Omstreeks 22:30 val ik in mijn bed, met alweer vele indrukken, mooie kennismakingen en vele prachtige momenten.

Nepal is nu al zo mooi, vriendelijk en divers, maak ook arm met beperkte huisvesting en voorzieningen op het platteland. Maar de lokale bevolking is heel vriendelijk en oogt gelukkig met wat ze hebben, mooi om mee te maken. Ik heb geen keus en pas me snel aan aan de lokale gastvrije en vriendelijke omstandigheden.

2 oktober : korte safari aan park Chitwan.

Na het ontbijt wordt ik uitgenodigd om met de jeep/4wd, mee te gaan naar de tropische jungle. Perfect, een mooie start van de dag. Met zijn 8-en rijden we 20 minuten naar een ingang van het park. Na het kopen van een "permit" rijden we rustig een modderige weg op, een echte safari. Wat een mooie natuur met overal moeras en veel groen. Na 45 minuten keren we om, op zoek naar een neushoorn of zwarte beer.
We stoppen op een open plek en verlaten de jeep, voor foto's en misschien.....
We hebben geluk, de van eigenaar Tharu20for7 spot een badende neushoorn. Stapje voor stapje sluipen dichterbij tot plm. 200 meter van de neushoorn. We praten niet en maken foto's, GEWELDIG !!!!!!! Zonder de neushoorn te storen worden we plots gesommeerd om direct terug te lopen naar de jeep, er is door de gids een zwarte beer gespot. De groep heeft de beer niet gezien, we komen na enkele minuten, met de totale groep !, terug bij de bus. Na enkele mooie natuurfoto's rijden we rustig terug naar de Guesthouse. Wat een enerverende ochtend, heerlijk relaxed met avontuur !

De familie van Jai vertrekt omstreeks 12:15 uur. Ik blijf achter bij de lokale familie.
Na een heerlijke lunch, het is drukkend warm, besluit ik om een uurtje "te gaan liggen", lekker geslapen. Ondertussen heb ik de eigenaar gevraagd om te informeren voor een jungle-safari, morgen. Het is rustig in Chitwan, er gaat morgen geen groep. Ik besluit in te gaan op het voorstel om morgen met een persoonlijke gids de ongerepte jungle in te gaan. Op advies dien ik onopvallende donkere kleding te dragen en de instructies van de gids nauwlettend te volgen ! Ook laat ik een ticket reserveren voor de reis met touristbus naar Pokhara, overmorgen. Best jammer dat er weinig groepen in het gebied aanwezig zijn, anders had ik graag nog 1 of 2 dagen gebleven.

Na de koffie, en het maken van enkele interieurfoto's voor de eigenaar, als ook het bijwerken van mijn blog ga ik mee met de 5 bewoners om te vissen. Na 10 minuten door het struikgewas komen we bij de ondiepe rivier. Met netten wordt, staand in het water, geschept. De vissen zijn niet bijzonder groot maar vele kleintjes maken een heerlijk diner. Na 20 minuten wordt de onweersdreiging serieus en begint het te regenen. Ik haast me, met fotocamera, terug naar de guesthouse. Rond 18:00 uur is het al bijna donker, tijd om de blog verder af te maken. Al bij al een mooie relaxte dag in het mooie natuurpark Chitwan.

3 oktober : bezoek individuele safari met gids in de jungle van Chitwan.

Om 6:30 gaat de wekker, opstaan en voorbereiden voor de bijzonder dag met gids in het natuurpark ! Donkere kleding, regenjas, wandelschoenen en lunch gaan mee, samen met heel veel energie om er een mooie dag van te maken.

We arriveren, per fiets, om 9:00 bij de kano die ons over zet, hier begint de jungle. Na de uitleg wat te doen bij calamiteiten met de dieren wandel ik samen met de gids het natuurpark in. We lopen over gebaande paden, door moeras en door het struikgewas. Er is een mooie afwisselende vegetatie met moeras, meren en goed beloopbare paden. In de ochtend volgen we een tijgerspoor tot aan het meer. Helaas zien we, op grote afstand slechts een Roon en een zwarte beer als ook kleurrijke vogels. We vervolgen onze weg richting de rivier, wellicht hier meer kans. We zien aan de overkant 2 krokodillen badend op het strand. De middag, het is inmiddels 34 graden en subtropisch warm, vervolgen we de route. We zien een rino met jong, een rino in een meer en horen in de nabijheid een tijger. Dat was wel even opletten, maar de dieren zijn ook bang van mensen. Al met al een bijzondere ervaring met een zeer betrouwbare gids. Om 17:00 komen we terug bij de kano, de overtocht en de afsluiting met 1/2 uur fietsen. Het logistieke punt is, bij Tharu20for7, zeker voor verbetering vatbaar. Na de tocht eerst lekker en lang koud gedouched, schoenen en broek gewassen en lekker grote bier gedronken. Heerlijk om terug te kijken op deze bijzonder mooie dag in de natuur van Chitwan/ Nepal ! Met bijzondere dank ook aan de aardige en deskundige gids Denise.

Samenvatting Chitwan :

Wat een bijzondere ervaring om bij deze vriendelijke en lieve mensen van Tharu20for7 te gast te mogen zij. Natuurlijk, het was best even wennen aan deze omgeving, maar vanaf de 2e dag voelde ik me thuis in deze community. Geen internet, geen wifi en geen WhatsApp, perfect. Wel de gastvrijheid van de lokale bevolking en prachtige natuur van Nationaal Natuurpark Chitwan, maar ook erg arm met slechte huisvesting, slechte infrastructuur en zeer weinig voorzieningen. Maar........wel gelukkige mensen !

Met goede gedachten, goede gezondheid en voldoende energie ga ik, ook wel blij en verheugd, op weg naar mijn volgende bestemming : Pokhara, richting wandeling Annapurna. Het blijft een geweldige reis met vele indrukken en ervaringen. Ook blijkt dat ik voldoende dagen heb om mijn plannen te realiseren. Annapurna, geen afstel maar uitstel, in afwachting van beter weer en de hoogte. Later meer.......

4 oktober : deze middag reeds gearriveerd in Pokhara.

Nepal : Never Ending Peace And Love !

In goede gezondheid, geen stress, lieve groeten,
Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Spirituele reis Tibet ( mount Kailash ) en Nepal ( Annapurna ).

Actief sinds 19 Juli 2016
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 12942

Voorgaande reizen:

08 September 2016 - 06 November 2016

Spirituele reis Tibet en Nepal.

Landen bezocht: